Læsø

Så kom dagen, hvor vi skulle til Læsø. Det var ellers meningen, at min mor skulle have været med, da det var i anledning af hendes 60 års fødselsdag den 31. maj, men min far er stadig indlagt og ret syg. Ja selv er hun heller ikke helt frisk. Og nu bestemte, vi skulle tage afsted alene. Jeg havde taget fri fredag, for færgen gik kl. 11.30. Vi fik faktisk først pakket om morgenen, men nåede afsted i god tid. Vi kunne faktisk få de 110 kr tilbage for min mors færgebillet, men det ville så koste 100 kr i gebyr – ja så kan det vist være lige meget.

Jeg ville ikke risikere noget, så jeg tog en søsygepille. Men faktisk synes jeg også, man får det ret dårligt bare af pillen. Vores suite var først klar kl. 14, så vi kørte fra Vesterø Havn helt til den anden ende af øen, nemlig Østerby for at spise røget fjæsing. Det kostede 50 kr for 2 pæne stykker røget fjæsing med 3 skiver (ikke videre spændende) rugbrød og mayonnaise eller remoulade, så det var jo ikke så galt. Fjæsingen var meget mild i smag, men ellers lækker nok. Men makrel er nu heller ikke af vejen.

Tilbage ved Badehotel Strandgaarden blev vi, efter den nye, unge pige, fik spurgt kokken, hvor vores suite var. Suiten var fin nok, og en del af den nye tilbygning, som ligger for sig bagved resten af den originale bygning. Der er kig til havet og fin altan. Suiten havde dog en masse skrå vægge, men badekaret og chokolade, der lå til os, var udmærket.

Aftensmad – fredag

Ellers slappede vi bare af, og skulle spise kl. 19 i restauranten, som mest af alt ligner en udvidet stue hos en typisk bedstemor – hyggeligt og gammelt med grimme lamper :) Den stod på 3 retters om fredagen, men faktisk fik vi jo 2 ekstra retter – vi ville begge have jomfruhummer og ikke tatar, selvom den også så godt ud, og desserten var vi også enige om – for vi har jo selv prøvet at lave en dekonstrueret koldskål.

Snacks og appetitvækker:

* Dehydreret bacon med oliven
* Rå og letstegte, grønne asparges – hel og i strimler, hertil trøffelolie og røget vildtsvinebryst

Forret:

* Jomfruhummer med kål, malt og estragon (mayonnaise og frisk)

Hovedret:

* Dagens fisk (torsk) med ærter, løg og hybenroser
* Unghane med rabarber, gulerod og kartoffel

Dessert:

* Yoghurtis med dehydrerede æbler og hvid chokolademayonnaise og kagestykker

Faktisk ville ovenstående menu kun have kostet 295 kr, hvis man bare skulle spise uden overnatning. Vi købte så 1 kaffe til Anders og her fik man lidt slik til, 1 skumfidus med dildsmag, en hjemmelavet chokolade og nogle oliebolsjer.

Ø-oplevelser

Med i vores overnatnings- og middagspakke på Strandgaarden Badehotel var også entré til Læsø Kur, som ligger i gåafstand fra hotellet. Så det havde vi aftalt at gemme til om eftermiddagen og nyde vejret, mens det var godt. Blandt andet gik turen igen til den modsatte ende af øen for at komme i Læsø Uldstue og købe lidt garn. Der var virkelig mange flotte ting, og det var vist heldigt nok, jeg havde Anders med ellers havde jeg købt mig fattig. Jeg nøjedes med et strikkekit; garn og opskrift. Et dejligt uldsjal strikket med 1 tråd af superfine merinogarn og 1 mohairgarn (80 % mohair) i blålige nuancer, til 154 kr. Det kommer til at give en fin effekt, når garnet selv (moharigarnet), skifter fra lys til mørkeblå over flere trin, udover at merinoen er en lidt lysere blå end mohairen. Et sjal med hulblomster.

Ellers fik vi købt pølse og honning hos Juul’s Gårdbutik; som bestemt ikke var billigt. Og vi fik kigget ind i diverse glaspusterier, men med meget skuffende udfald. Meget af det lignede skrammel og var ikke så unikt, ja faktisk mindede det meget om hinanden. Så vi fik ikke spildt vores penge på det. Frokosten blev indtaget på Spegeriet som laver sandwich og platter med bl.a. pølse fra Juul’s Gårdbutik og den lokale fiskehandlers fisk. Hertil fik vi serveret hjemmelavet solbærsaft. Helt billigt var det ikke, og smagen var fin nok, men der var bestemt ikke for meget. Især den røgede smørfisk var helt genial.

Læsø Kur

Og så kom turen til Læsø Kur – salt, salt og atter salt. Læsø Kur er en kirke, der er omdannet til spa. Her fik vi hurtigt klædt om og var klar til at hoppe i diverse bassiner. Men sikke glat, der var. Det var helt forfærdeligt, og ingen håndtag til at holde fast i. Så jeg nød bestemt ikke at gå mini skridt og meget langsomt. Enkelte steder var der lagt måtter, men der kunne bestemt bruges mange flere. Jeg så også en dame, der 2 gange var det at vælte, men fik i sidste øjeblik balancen tilbage. Sikke noget. Nå der var et stort bassin med 5 % saltindhold. Dette bassin var der ikke rift om, men det skal lige siges, at vi nok ikke var mere end en 10 stykker i centeret. I bassinets område var der 3 tårne, et med vandfald (som også indeholdt salt), et koldtvandsboblebad og så en med saltinhalation, som er luft med saltpartikler, som man kunne indånde for at blive renset. Ingen af dem var særligt populære, og den med dampen, ja der var meget lidt, og man skal vide, der er salt i luften. 2 dampbade var der; en relax med lavendel og en krukke med salt, så man selv kunne lave saltpeeling og så en opkvikkende med eukalyptus. Den med eukalyptus var virkelig forfriskende men pludselig gik den fuldstændig amok, og det virkelig varmt. Anders kunne dog stadig holde det ud, men jeg måtte fortrække. Anders elsker koldtvandskar, og selvom dette ikke var helt så koldt så nød han at sidde i lang tid i dem. Deres almindelige saunaer var lidt kedelige, og virkede ikke ordentligt varme. Udenfor var der terrasse både i toppen af kirken men også for neden. Her er der boblebad med varmt vand, og mulighed for i stuen bare at slappe af. Og så til saltchokket. Der var 3 saltbadekar, hvoraf de to havde 12 % saltindhold og den sidste 30 %. Det skulle være godt til dem, der lider af psoriasis, men man skal ikke sidde for længe i dem. Faktisk svier det en del, og har man mange revner eller lignende, vil det nok være endnu mere ubehageligt. Men det sjove ved karrene var, at man især i den med 30 % faktisk ikke kunne komme længere under end skuldre, for man blev ved med at komme op til toppen. Men det anbefales heller ikke at komme med hovedet under – det kan svie frygteligt i øjnene.

Aftensmad – lørdag

Vi fik brugt nogle timer i Læsø Kur, og gik derefter tilbage til hotellet for hurtigt at klæde om og spise aftensmad, som denne gang bestod af 5 retter + snacks.

Snacks og appetitvækker:

*Trøffelchips og saltmandler
* Sønderjysk kartoffelsalat

4 retter:

* Hvide asparges med porcheret æg og persille
* Jomfruhummer med ærter og gulerod
* Torsk med rugbrød, sennep og agurk
* Svinekam med blomkålspuré og hasselnødder og blomkålsstykker samt sødskærm

Dessert:

* Jordbær med estragonis, hvid chokolademayonnaise og kagestykker samt pufsukker

Trøffelchipsene var nu ikke så specielle, men den sønderjyske kartoffelsalat var god – en enkelt halv kartoffel med noget creme, mums. Den første forret var der nogle, der lige skulle vide om var helt rå. Men faktisk synes jeg æggehviderne var lidt rå stadigvæk men smagen af æggeblommen med resten var bare dejlig.

Ellers var svinekammen også en god ret, som fik lagt en god bund i vores maver. Der var serveret noget blomkålspuré med ristede hasselnødder over udover den friske blomkål. Kombinationen af blomkål og hasselnød var bare godt, og det skal vi bestemt prøve selv.

Desserten var også lidt speciel. Desværre mindede den meget om desserten aftenen før, hvor mayonnaisen og kagestykkerne var det samme. Men estragonisen var faktisk ret god, som vi også skal prøve at lave selv. Og det bragte helt minder tilbage til barndommen med pufsukker, som springer i munden. Faktisk var der en der sprang over på mig, og jeg kunne ikke lade være med at råbe “Åh for satan”, så kokken, der lige havde stillet den, kiggede noget, oups :-P

Rønnerne og Læsø Saltsyderi

Morgenmaden var også fin med både yoghurt med hjemmelavet mysli (måske var yoghurten også hjemmelavet), hjemmelavet nutella, diverse brød og lidt kager, dehydreret frugt i poser og friskpresset appelsinjuice m.m. Så efter en solid morgenmad skyndte vi så at checke ud, da vores bil pludselig var omringet af cykler, der skulle deltager i Læsø Maraton. Men det var også fint nok, for vi skulle alligevel snart afsted, for planen var en tur ud til Rønnerne og Læsø Saltsyderi. Vi havde for noget tid siden slæbt kikkerten, jeg engang fik af min mormor, før hun døde. En gammel, russisk kikkert, som er udmærket. Så den skulle med ud, når vi skulle kigge efter fugle ude på Rønnerne.

Det regnede lidt, da vi kørte fra Strandgaarden, men det holdt hurtigt op. Til gengæld var der en del af området, hvor man ikke ville kunne gå uden gummistøvler eller vandrestøvler. Da det er uden for sæsonen kører den kendte Rønnerbus ikke endnu, og hesterideturene begynder også senere. Vi nu holder vi jo også af at gå. Jeg kan huske, da jeg var mindre, og jeg var med mine forældre på Læsø (efter jeg blev færdig med efterskolen i 1998 mener jeg det var), der måtte vi droppe turen længere ud. Men denne gang havde vi godt sko med og regntøj. Vi nåede da også et stykke ud.

Stenen. der ville ønske, den havde været Læsøstenen - som trøst får den et kram.Anders spejder efter klyder, med min mormors kikkert, men finder kun strandskader.

På vejen derud fandt vi en stor sten, som jeg huske minder lidt, ja faktisk større, end den berømte Læsøsten. Og vi var enige om, at denne sten formentlig havde håbet, den kunne være den sten, hvor Læsø fødtes af havet – som trøst vi den et kram af Anders. Vi fik flittigt brugt kikkerten men desværre fik vi ikke set nogle klyder, som egentlig var grunden til vores lille tur til Læsø; der skulle være rigtigt mange. Til gengæld så vi rigtigt mange, store strandskader, og dem holder vi jo også meget af (der er nogle hvor vi bor og hvor Anders’ forældre bor).

Lidt udsigt fra Rønnerne, hvor vi er kommet et godt stykke ud.Jeg kan lige skiftes i den fine natur.

Lige lidt udsigtsbilleder fra Rønnerne, hvor vi ikke kan gå ret meget længere uden vaders eller anden beklædning, og vi skulle også snart tilbage, hvis vi skulle nå at se saltsyderiet, spise frokost og med færgen.

Anders har aldrig været på Læsø, så jeg syntes jo, han burde se saltsyderiet. Her var der en svalemor, der havde fundet et dejligt, lunt sted at lave en rede. Der var ikke meget gang i produktionen, men det var jo også søndag. Efter en kort tur rundt, med tanker på Læsø Kur i går, gik vi i shoppen for at købe salt; almindelig graoft sydesalt og noget røgsalt. Pebret pris, men godt duftede og smagte det. Så nu kan vi nemt få vores mad til at smage af røg, hvis vi ønsker det.

Læsø Saltsyderi - en af de populære hytter, her havde svalen nemlig rede.Sikke en masse salt, men om folk kan holde fingrene for sig selv, når de nu skal.

Færgen afgik kl. 15, så vi havde lige tid til at spise en hurtig frokost på Havnebakken. Specielt interessant var det nu ikke, jeg fik en sandwich med seranoskinke og Anders fik nogle fiskefrikadeller med tørt rugbrød. Selve færgeturen gik også fint, og selvom det gyngede lidt, klarede jeg den uden søsygepille hjem :)