Tilbage til Reykjavik

Det var ellers meningen, vi skulle fortsætte til Skogar gennem vulkanerne, men vores knæ gjorde for ondt og vejret så ikke helt godt ud, og der er ingen grund til at ødelægge sig helt – så er der også noget at komme tilbage til Island til. Så vi har nu en ekstra dag i Reykjavik, men det går nu nok.  Så vi slappede af, sov længe og tog endda en middagslur, og kl. 15 kom bussen for at køre os tilbage til Reykjavik. Det var så først bagefter, at vi fandt ud af, at den anden lejr, ikke så langt væk havde opvarmet pool, æv det kunne jeg godt have brugt. Bussen måtte krydse mangt en flod for at komme hen til lejren, og den sad da også fast en af gangene. Det var en af de ældre busser og på vejen mod Reykjavik fossede det også fra tid til anden med vand ind i bussen.

Den terrængående bus kommer for at bringe os tilbage til Reykjavik.

Vejret var kedeligt med regn, det meste af tiden. Men nu ventede der os også blot en 3-4 timers bustur. Vi gjorde igen nogle stop, denne gang ved Seljalandsfoss. Som bestemt var flot, men i solskin nok pænere, og da vi har planlagt at se det på vores roadtrip senere, så tog vi blot nogle hurtige billeder. Det vigtigste var bare at komme tilbage.

Vores værelse på Hotel Flóki, og så er det endda det store værelse. Der blev hurtigt rodet, da vi skulle pakke om og vaske tøj.

Vi fik hurtigt rodet vores nye værelse, som var lidt større end sidst (igen det kedelige og snavsede Hotel Flóki) til. Men der skulle jo pakkes ud, og gøres klar til tøjvask dagen efter. Lad mig sige det sådan; vi har efterhånden en dødbringende portion sure sokker fra vandreturen. Vi endte med blot at spise fladbrød med laks og skyr til dessert. Dagen efter havde vi “stilledag” og slappede bare af i Reykjavik, købte lidt småting og fik vasket tøj. Om aftenen var vi ude at spise på en islandsk restaurant. Her fik vi “smagen af Island”, hvor vi fik Hákarl (som er fordærvet og tørret hajkød, som lugtede meget af ammoniak og smagte dårligt), hestecarpaccio, fåresylte og søpapegøjeconsumé og selvfølgelig noget skyr med blåbær, og så ellers lidt kammuslinger og hummersuppe. Ikke noget specielt, men nu er vi også lidt forvænte med fin mad, når vi skal ud at spise.