Start på road trip – The Golden Circle og Heimaey

I går havde vi endnu en dag i Reykjavik. Vi startede dagen med en tur i den lokale svømmehal. En rigtig gammeldags svømmehal fra 1933. Der var en almindelig svømmepøl indenfor og udenfor 2 varmtvandskar og dampbad. Det kostede stort set ikke noget at komme ind (under 20 danske kr), men faciliteterne var jo også af en ældre årgang, og så er vandet geotermisk opvarmet, og desuden får de også tilskud fra staten. Det ene hotpot udenfor var 42 grader varmt, og virkelig dejligt. Det lidt køligere på 38-40 grader var der mere rift om, så der var ok med plads i den helt varme. Faktisk er de her små hotpots over alt i landet, selv den mindste lille snotby her en, men der kan jo også blive ret koldt i Island.

Herefter shoppede vi lidt i byen, hvor jeg købte mig et kyllingearmbånd; et armbånd lavet af læderet/skindet på kyllingefødderne. Meget originalt synes jeg. Frokosten blev nydt på en billig nudel restaurant, “Noodle House”. Her fik vi en Pad Thai og en Panang Karry; begge dele var udmærket og især til prisen, og meget bedre den vores første thai restauranttur, hvor den var alt for sød og ikke havde så meget smag af ingredienserne.

Vi har så også fundet ud af at de islandske supermarkeder åbner sent og butikker generelt. Værst er Bonus-butikken (eller Bonusgrisen, som vi kalder den, da deres logo er en lyserød gris), 11.30-18.30 har den typisk åben i hverdagene. Så det er ikke lang tid. Men vi fik indkøbt mad til vores road trip, så vi havde de fleste ting, og ikke behøvede at lave de store indkøb undervejs; især når der ikke er mange butikker udover i de lidt større byer, ellers er der kun tankstationer.

Strokkur - så småt i gang med at springe.Strokkur - boblen, nu eksploderer den snart.

Vi spiste skyr på værelset i stedet for hotellets morgenmad. Det er nemlig meget kedeligt og egentlig ikke så hygiejnisk; jeg fandt en død larve på en appelsin, føj, den kunne jeg være kommet til at spise. Ellers tak.  Den lejede bil, en stationcar Renault Megane hentede vi hos AVIS kl. 8.30. Nogle timer efter var vi på farten, pakket med al vores grej, campingudstyr, vandretasker, kufferter og rigeligt mad. Vi havde planlagt at køre “The Golden Circle” og så bagefter tage færgen til Heimaey. Faktisk besluttede vi først sent, at vi ville tage et smut til Heimaey, især fordi, der skulle være en ok chance for at se søpapegøjer, og de formentlig var væk, når vi kom til Vestfjordene.

Så gik den ikke længere - Strokkur i fuld spring.

Vores første stop på turen var gejserne. Den gejser, der har lagt navn til alle andre er gejseren Geysir, som desværre ikke længere er i udbrud/springer. Til gengæld kan man så betragte Strokkur, som springer hver 5-10 minutter. Nogle gange lader den dog vente på sig og andre gange, springer den lige en ekstra gang med kort varsel. I hvert fald brugte vi lang tid ved den, for at få en masse billeder af den fra forskellige vinkler og stadier. Men det var også ret fascinerende, som man kunne se en boble med vand, meget få sekunder før det så sprang. Og sikke en gejser. Det er nu sjovere med dem, man kan se igen og igen. Faktisk sprang den på tilbagevejen lige som jeg sagde “nu springer den” :)

Endnu et billede af Strokkur.Gejseren Geysir, som i dag ikke springer mere.

Der var blot en lille sten, hvor gejseren Geysir engang sprang. Men hvem ved, måske kommer der gang i den igen engang. Og der var også en minigejser, men det eneste, den kunne var at boble lidt.

Den lille gejser, som kun boblede.Frisk islandsk bjergluft, så bliver det da ikke bedre :)

De sælger alt i Island. Islandsk bjergluft, et stykke af gletscheren, som bare er en smule vand, man selv skal fryse, en pose aske, ja fantasien sætter ingen grænser. Og så er det dyrt, taget i betragtning, det er nemt selv at fange noget luft.

Vandfaldet Gullfoss.Her står jeg med Gullfoss i baggrundet - et prægtigt vandfald.

Der var også tid til lidt vandfald, og det holder især jeg, meget af. Så derfor måtte vi også stoppe ved vandfaldet Gullfoss, som ser ret imponerende ud. Regnbuer fik vi også set en del af, men hvor der er vandfald er der tit lidt regnbue. Det er utroligt, så meget vand, der kan fosse igennem på så kort tid. Jeg synes nu mere det lignede en meget rasende flod, da den er så bred og lav, men stadig imponerende. Der var en del turister, men vejret var også helt fantastisk, en 20-24 grader det meste af dagen, hvis ikke mere. Vejret skifter meget.

Sejlalandsfoss.Sejlalandsfoss set bagfra.

Et gensyn med Sejlalandsfoss, som vi så på vej hjem fra vandreturen. Denne gang var der lejlighed til at bruge lidt mere tid og så var solen også fremme. En af de lidt mindre vandfald, men især inde bag vandfaldet fik man et godt indtryk af det, og lidt våd og beskidt blev man.

Færgen til Heimaey.Solnedgang på Heimaey.

Om aftenen tog vi den lille færge til Heimaey, som er en del af Westman-øerne. Ruten fra Vik til Heimaey er forholdsvis ny, og havnen er ikke færdigbygget. Før i tiden kunne man kun komme hertil fra Reykjavik, som ville tage over 3 timer; denne rute tager kun 30 minutter. Så det er en betydelig reduktion, men da en stor del af befolkningen bor her, er det vist kun fair, der er bedre forbindelser til resten af Island. Det kunne desværre kun blive til en kort smuttur, da vi har en del, vi skal nå på turen, så allerede kl. 10 næste dag tager vi færgen tilbage. Vi spiste nogle pizzaer, som var lidt dyre og kedelige, men vi blev mætte. Og så en lille aftenstur og i seng.