Den lange køretur til Borgarnes

En meget regnfuld nat havde vi, så vi sov lidt længere i håb om, det ville stilne af. Det var helt klart vores længste køretur, da vi i stedet for at stoppe i Akureyri kørte helt til Borgarnes, hele 400 km.  Men vejret var kedeligt, og så ville vi havde mere tid i morgen, hvor vi skulle med færgen over til Vestfjordene.

Godafoss

Efter en lang tur på grusvej kom vi frem til vandfaldet Godafoss, hvor vi stort set var alene. Et nydeligt vandfald, selvom jeg mere er til smallere vandfald. Dette kunne være en mini udgave af Niagara Falls i Canada/USA, som jeg stadig mangler at se ;)

Nyfalden sne over Akureyri

Efter noget tids kørsel ankom vi til Akureyri, hvor man kunne nyde udsigten af nyfalden sne på bjergene. Men ellers så det lidt dystert ud. Det meste var lukket i byen, men det var jo også søndag. I desperat forsøg på at finde et sted at spise vores frokost. Først jagtede vi steder at spise restaurant-mad, men dette opgav vi, da vi ikke ville fylde os med en masse tomme kalorier og fedt. Så vi blev enige om at finde en overdækket bænk/rasteplads. Men også dette var en nærmest umulig opgave. Selv i botanisk have, som vi havde meget besvær med at finde, var der ikke spisepladser. Til sidst fandt vi et sted; her måtte man ikke overnatte, men man kunne også forestille sig en masse ville med gratis vand, toilet og vask.

Vores klassiske laksefrokost

Det var også her vi mødte Laksekatten, som vi døbte den hvide kat, som fik vores lakserester. Sikke den guffede i sig, men ikke et tak fik man. Vores dejlige frokost (afbilledet ovenfor)  indtog vi hurtigt, da det var forholdsvist køligt og spiste lidt twix i bilen.

Sø ved Borgarnes camping

Jeg er på billedet  i gang med at lave vores aftensmad på blus bestående af pasta med kødsauce og peberost (smagte ikke af andet end peber og var dyr og kedelig).

Madlavning ved Borgarnes campingMadlavning i mørke

Vi valgte at overnatte ved Borgarnes camping, som var meget billig, men jeg var efterhånden ved at blive træt af at campere, for det har blæst en masse, så min nattesøvn har været mangelfuld. Så vi var lige ved at tage på hotel, men bare tanken om prisen fik mig til at droppe idéer. Der var vindstille, da vi satte teltet op, men da vi senere skulle lægge os til at sove, var det som om, det blæste en orkan. Ja I gættede det, ingen søvn til mig. Dog havde vi snakket med en islænding, der var på ferie rundt i sit land, og han fik så meget medlidenhed med os – vi kørte bilen frem og tilbage for at finde det sted, hvor den kunne give mest læ til teltet, at han gav os en varmeblæser med strøm fra hans autocamper. Sikke dejligt at blive varmet igennem inden man skulle sove; jeg fik også ladet min mobil op, den trængte nemlig meget. Vi slukkede den dog til natten, eller det vil sige Anders mente det var bedst ikke at sove med den, og han havde sikkert ret, men det blev hurtigt koldt.