Turen til Sydney – ikke uden forhindringer

Vi var glade for at have fået vores bil tilbage, selvom det var en dyr omgang, og vi sikkert ikke får noget af forsikring, da kommunikationen mellem dem og vores bilværksted ikke rigtigt kom i gang, og vi var nødt til at få repareret bilen, men vi får se. I hvert fald havde vi bilen klar. Lørdag morgen startede vi vores tur til Sydney med soveposer, telt, masser af vand og frugt og en masse andet. Vejrudsigten for weekenden lød på lidt regn og 18 grader vist, så det skulle da ikke være så slemt.

Anders kører bil; vores Sydneytur.Hvorfor er alle brusehoveder så lave, er australier så små?

Vi tog fejl for det var en voldsom gang regn, der kom, så meget at vi måtte droppe at overnatte i telt de første 2 dage. Der var enkelte pauser mellem regnen men ikke længe, og så kom det var voldsomt igen. Vi fik da set enkelte ting på vej derop, men det var først den sidste dag, hvor det klarede lidt op, at vi fik set noget og mulighed for at overnatte i det fri.

Den første dag gik med at sidde i bilen og teste vinduesviskerne, men vi kom langt, faktisk helt til NSW (New South Wales), den stat Sydney ligger i. Vi så en del dyr på vejen, men desværre var de fleste døde, både kænguruer, wallabies og wombatter, stakkels dyr. Men det er ikke nemt, hvis man kommer kørende med 100-110 km/t om aftenen. Nogle steder er der langt mellem byerne, når man kører på “highway” og restepladser er der ikke mange af, men det man allermest kunne savne var benzinstationer ved vejene. Vi måtte i hvert fald vende om og køre 35 km til den nærmeste benzinstation for at tanke op. Vi turde ikke fortsætte 45-50 km i den rigtige retning, da det så kritisk ud med benzinmængden.

Det var som sagt et møgvejr, så vi kørte det vi kunne og overnattede på motel til 59 AUD for et dobbeltværelse, så det var ok. Her møder vi igen et badeværelse med et brusehovede, der er alt for lavt, selv for mig, der er af normal højde (i hvert fald i Danmark). Det er ikke til at forstå, hvorfor de laver dem så lave; alle australier er ikke små, selvom størstedelen består af asiater.

Byen Tilba, i nærheden af byen Tilba Tilba, hvor opfindsomt.En masse måger, der nærmest angriber folk, der vil forbi; vildt ser det i hvert fald ud.

Næste dag starter også med en god gang regn, men stilner af hen på formiddagen, hvor vi får lidt solskin. Den nyder vi i selskab med en masse måger, hvoraf de fleste mangler en fod eller dele af den; en havde endda en fjeder, der sad fast om benet, men de er jo ikke til at hjælpe. Vi fik også lejlighed til at gøre et kort stop i byen Tilba, der ligger lige i nærheden af byen Tilba Tilba; sikke opfindsomt. Men det er nu en meget hyggelig by, og vi delte en meget delikat muffin med æble og creme, som de vist havde vundet priser for (altså vist bare forholdsvist lokalt).

Omkring frokosttid gik det galt med bilen. Vi måtte have hjælp igen. Igen kun ham fra RACV, som nu vi var i NSW hedder NRMA spørg mig ikke hvorfor, ikke rigtigt hjælpe, og vi fandt senere ud af, at den diagnose han havde givet bilen var helt forkert. Da vi var endt i en meget øde lille by, forsøgte vi at køre til Batemans Bay, der er noget større men under 100 km væk. Det gik langsomt, og vi blev da også dyttet af nogle gange, selvom vi pænt holdt til siden når det var muligt. I Batemans Bay, var der heller ikke meget hjælp at hente, det var søndag og alt er jo lukket. Vi burde egentlig have stoppet her, men ville alligevel prøve at trække den til vores egentlig destination, Jervis Bay, igen ca. 100 km væk. Det gik da også, men her ville bilen slet ikke mere. Vi endte derfor med at overnatte på et noget dyrere motel, da det efterhånden var blevet så sent. Tidligt næste dag blev bilen sendt til reparation, og her blev det konstateret, at den kunne laves inden for ca. 3 timer til ca. 180 AUD, noget billigere end at få skiftet gearene. Vi var lykkelige og vejret var med os. Så vi besluttede at overnatte i Booderee National Park, som det egentlig var planen dagen før. Bilen skulle jo ikke have lov at ødelægge hele turen, og vi var jo kun ca. 160-200 km fra Sydney.

Vores teltplads i Booderee National Park.Booderee National Park.

Det var en fin overnatning og min første i et telt i naturen, hyggeligt med lagune, strand og masser af dyreliv. Papegøjer i forskellige størrelser, Kookaburras, kænguruer, wallabies m.m. Det er nu meget hyggeligt med alle de forskellige fuglelyde. En fin papegøje, som vi døbte til at hedde Henry.Især papegøjerne kunne man faktisk komme meget tæt på; de må være vant til mennesker og måske at blive fodret, selvom det frarådes. Om aftenen begyndte frøerne vældigt at kvække ved den å, der lå forbi vores telt. Efter vi nød vores aftensmad, så bestod af salat, agurk, feta og kylling, hver for sig komplimenteret af wrap til dypning i dip; nærmest et tag og flå selv bord, men det var hurtigt og smagte godt. Vi blev dog hurtigt nødt til at søge ly, da det selvfølgelig begyndte at regne igen. Vi gik derefter en aftentur i mørke; jeg syntes det var lidt uhyggeligt, men ikke Anders næh nej, det var slet ikke skræmmende, det havde han jo prøvet før. Men det endte alligevel med, at Anders blev forskrækket/bange og så var det bare en gren, som jeg var trådt på, der drejede rundt og ramte Anders, vi forevigede mindet næste dag med et billede af den “farlige gren” ;) I vores telt nød vi en mørk chokolademousse; den var faktisk god, men det var vi ikke ene om at syntes, for en “Commen Brushtail Possum havde fået samme idé. Den havde faktisk kort for inden forskrækket mig meget, men kom man tæt på den, tiggede den bare efter mad. Det regnede igen om natten, men vores telt holdt tørt, som det også skulle, og vi tog afsted mod Sydney om formiddagen.

Det var ikke helt nemt at finde hotellet. GPS’en stod af, da der er for mange høje bygninger m.m. Efter at have kørt rundt noget tid, fandt vi hotellet, men så var det bare et spørgsmål om at kunne komme derind og parkere. Så efter nogle runder rundt i byen, var der plads ved hotellet, men kun til standsning. Vi havde jo valgt at tage parkering ved hotellet i deres parkeringshus, men det var åbenbart så fint, at de kørte den væk for en, men det manglede da også bare til 40 AUD per dag, men der var ikke mange andre muligheder. Jo lufthavnen, men den ligger et godt stykke fra hotellet og så skal der alligevel bruges penge på transport til og fra hotel.