Great Ocean Road

I sidste weekend, den 25-28 var det Australia Day Weekend, den faktiske Australia Day er den 26. januar, men der var helligdag den 28. Det er længe siden, vi har været en weekendtur nogensteder henne, men det skyldes mest bilen. Så i denne weekend besluttede vi, at nu skulle det være. Vi have længe snakket om Great Ocean Road (GOR), selv inden vi kom til Australien, så vi lejede en bil. Det var en flot ny bil, der kun havde kørt ca. 20.000, så 10 gange mindre end vores.

Great Ocean Road, historisk punkt.Så kl. 9 fredag morgen den 1. februar tog Anders ud for at hente bilen, og med gode hjemmelavede sandwich var vi ellers afsted. Det skulle være en af verdens smukkeste køretur, som også i sin tid var bygget med det formål. Men efter at have været i New Zealand, er det svært at finde noget der matcher. Men flot var det da. Første del af turen var ikke helt det store, og vi standsede kun enkelte gange.

Koala ved Bimbi Park.Vi havde ikke bestilt overnatning, men håbede på at kunne få en teltplads hos Bimbi Park, der lovede at man ville kunne komme til at sove under koalaer. De havde plads, så vi skyndte os at sætte teltet op. Vi regnede ikke med det store, og at vi nok skulle være ret heldige, hvis vi så en koala i det fri, for sådan er det tit med ting, der loves. Men allerede som vi var i gang med at sætte teltet op, opdagede vi en koala, endda med en unge, lige over vores telt. Så jeg kunne ikke få teltet hurtigt nok op, så jeg kunne studere og fotografere dem. De ser virkelig så søde ud, sådan helt sammenkrympet oppe i træet, men på den tyndeste grene. Det er utroligt, at de tynde grene kan holde sådan, ikke helt små koalaer. Vi fandt hurtigt flere koalaer i lejren, men de fleste sad meget højt oppe. Vi fik dog glæde af en enkelt, der kravlede længere ned, ellers bevægede de sig ikke det store.

Vi gik en tur rundt i området og fandt på mindre end 30 minutter over 30 koalaer. Så det vrimler virkelig med dem. De fleste sov eller dasede, og enkelte spiste, men ellers var der ikke meget liv. En ting jeg ikke vidste om koalaer, som mange sikkert ikke ved er, at de larmer frygteligt. Det lyder faktisk lidt skræmmende, og man skulle slet ikke tro, at et så sødt dyr kunne lyde så skrækkelig. Enten lyder det som en flok bjørne i brunst, løver eller grise, der bliver hevet i halen. Lydene skulle vist være for at forsvare territoriet. Men de skulle også være meget territorielle. Vi hørte en unge, det meste af natten skrive; det lød som om den blev pint, men den følte sig nok bare alene. Det er ikke helt nemt, at finde ordentlige lyde af de kære bamser, men her er 2 lydfiler, koalabrøl1 og koalabrøl2.

Koalaen Fedesen.Især en koala virkede doven og tyk, som jeg også hurtigt kaldte for Fedesen, men det var nu mere fordi, han altid sad i sådanne stillinger, som bestemt ikke fremhævede de gode sider. Her på billedet er numsen blevet delt i 3; det må da gøre ondt. Heldigvis har de vinterpels her i Victoria modsat de koalaer, man kan finde i Queensland.

Efter en rolig nat med koalebrøl til langt ud på natten og morgenen, kunne vi ikke lade være med at gå en sidste tur rundt i området. Vi kunne ikke finde helt så mange koalabamser, men dog en god del. De koalaer, der havde været rundt omkring i lejren og over os var væk, kun Fedesen var der; sikke en overraskelse.

The Otway Fly Tree Top Walk.

Vi fortsatte vores tur med plukke brombær i det fri på en lille vandretur i nærheden. Selvom jeg blev kradset og stukket en del, var det helt klart det værd; det var fantastiske brombær. Ellers fortsatte vi turen med et fyrtårnsudflugt, der havde telegrafhus og andenverdenskrigsbunker og andet godt. Udsigten var i hvert fald herlig, både fra jorden men også fra fyrtårnet. Selvom vi måtte slippe med lidt penge for at se det, brugte vi ikke så meget tid her, men drog videre til The Otway Fly Tree Top Walk, hvor man kunne gå på stålbroer 25-30 meter oppe over regnskoven. Udsigten var flot, men ellers var det hurtigt overstået. Sikke det gyngede deroppe. Hvis man ønskede at komme ekstra højt op, var der et tårn i midten. Det havde nu ellers også været flot, hvis området havde været mere åbent, så man kunne se længere væk.

Nå ja, skoven var fyldt med dinosaurer, og man skulle passe på de ikke bed ;) Vi overnattede ved en kedelig, men billig campingplads. Dog fik vi i byen, den bedste lammewrap med pesto og halvtørrede tomater, mums. Campingpladsen rummede en stor del fugle, blishøner og så en meget drillende fugl, som vi ikke helt kender navnet på. Der var larm fra teltet ved siden af, men ellers sov vi godt nok.