Vandfaldsdag i the Rockies

Her står jeg ved Sunwapta Falls and Canyon.Athabasca Falls.

I dag skulle være en dag med vandfald og kløfter (Canyons) – lige noget for mig. Vi startede ved Sunwapta Falls and Canyon, som er det første billede ovenfor. Vi tilbragte ikke så meget tid her, men nød alligevel den store mængde vand, der væltede igennem. Vi havde stadig en del at se, så vi kørte videre til Athabasca Falls, som også havde en canyon tilknyttet. Billedet til højre ovenfor er herfra; når man første gang ser vandfaldet, eller rettere toppen, da der bliver dannet flere mindre vandfald længere nede.

Her er jeg så foran en af de mange mindre vandfald ved Athabasca Falls.Anders ved Canyonafsnittet af Athabasca Falls.

Her står jeg så foran Athabasca Falls, fra den modsatte side. Endnu et meget imponerende vandfald. Jeg nåede lige at tage et billede af Anders inden der kom alt for mange mennesker og forstyrrede. Her sidder han foran trappen, der leder ned til endnu mere vand.

Mere vand.Athabasca Falls med bjerge i baggrunden.

Så er vi kommet nedenunder, og sikke et lys. Faktisk gjorde lyset det ikke helt nemt at få taget billeder. Vi tog et sidste billede af vandfaldet og smuttede videre.

Anders krammer en bjørn, som skulle være en maskot i byen Jasper.Maligne Canyon.

I byen Jasper var der tid til at kramme bjørne (billedet til venstre ovenfor – byens maskot) og nyde en kaffe og kagen, inden turen gik videre til Maligne Canyon (billedet til højre ovenfor).

Her er jeg ved Maligne Canyon.Anders skal altid klatre over, hvor han ikke må.

Vi gik det meste af turen ved Maligne Canyon, men stoppede til sidst, da det var ved at blive lidt sent, og vi skulle finde et sted at slå teltet op for natten. På billedet til højre ovenfor er Anders klatret ned til vandet, selvom man ikke måtte – fyy, men der kom da nogle gode billeder ud af det.

En af de mange vandfald ved Maligne Canyon.Anders ved parkeringspladsen ved Maligne Canyon.

Et lille vandfald fik vi da også taget billede af. Vejret var egentlig ok, med kun få dråber.

Mount Robson ved informationscentret.Et sidste fra informationscentret.

Her kan vi se Mount Robson eller rettere noget af den, for toppen er gemt af en masse skyer. Men det er det bjerg, vi i morgen skal vandre op til. I forgrunden ligger informationscentret, hvor vi fik købt adgang og overnatning til vores 2 dage i parken. I forbindelse med køb af adgang skulle vi også se en 30 minutters video. Vi overnattede i telt overfor informationscentret, hvor de havde en masse campingspladser, med det underlige system, at de lå i en spiral. Men der var både toiletter med skyl og brusebad, så vi kunne da ikke klage og slet ikke til prisen. Den parkranger, der kom forbi for at indkræve penge, var australier, hvilket vi syntes var morsomt. Aftensmaden havde vi købt i den nærmeste by, Valemount, hvor vi også skal overnatte efter vi har været ude at vandre. Efter en god portion grillkylling, tortillaspandekager og dip, smuttede vi tidligt i seng, da vi skulle tidligt op, vi skulle nemlig starte vandringen kl. 7.