Spaophold i Brejning (Comwell Kellers Park) og Koldingtur

Så blev det endelig tid til lidt afslapning og så i stor stil. Jeg tog fri den 8. april, hvor Anders og jeg tog toget til Vejle og skiftede til et lille bumletog, der standsede ved Brejning – en lille by i Børkop kommune, mellem Kolding og Vejle. Vi var ”sjovt” nok de eneste, der stod af her. Vi traskede op til det 5-stjernede hotel, ca. 2 km. fra stationen; man kunne godt nok have taget en bus fra Vejle og været kommet helt hen til hotellet, men det passede ikke lige med tidspunktet og vejret var jo fint. Vi ankom ca. kl. 14, hvor vi allerede fik lov til at tjekke ind. Frokost var lige slut og der var desværre ikke mulighed for at få en bid mad før kl 18, hvor restauranten åbnede igen (vi havde dog valgt først at spise kl. 19.30), så vi gik tilbage til centrum og fik lidt brød og en lille kage, som vi nød på en bænk sammen med solsortene.

Tilbage på hotellet fik vi klædt om til svømmetøj og så var det ellers med at nyde at kunne slappe helt af. Desværre var vi for sent ude mht. behandlinger; der var nemlig fuldt optaget. Der var ikke mange mennesker i AquaSpa, så vi havde det stort set for os selv. Der var både varmtvands- og koldtvandskar og et specielt Kneipp-fodbad, hvor man starter i koldt vand og går over til varmt, koldt og afslutter med varmt vand – sjov oplevelse, når man skifter mellem koldt og varmt. Derudover dampbad, saunaer (alm. og en med mild duft), fitnesspool (alm. svømmebassin), varmebrikse (de var ikke ret varme; kunne slet ikke mærke det) samt et hottub udenfor, der var en af favoritterne hos os. Jeg havde ikke lige set det var det kolde bassin, jeg var på vej ned i “Ihhhhhh!” fik jeg udstødt – det var det kolde, som de kaldte “Gys”, og nu ved jeg hvorfor. Jeg har det ikke så godt med koldt vand, men jeg fik da dyppet mig 2 gange. Det varme bassin var 38 grader varmt og lækkert. Vi var der ca. 4 timer og så var det tid til aftensmad, hvor vi havde bestilt vinmenu.

Aftensmaden bestod af 4 retter:

1. Lille salat med røget andebryst og soya – hertil fik vi hvidvin fra New Zealand
  2. Græskarsuppe (Butternut squash hedder det på engelsk, og der var både ekstra butter og nut (hasselnødder) i :) ) – hertil hvidvin fra Italien
  3. Stegt laksefilet på ærtebund med kartofler til – hertil rødvin fra Frankrig
  4. Kokopannacotta med ananaskompot – hertil dessertvin fra Australien

Meget vellykket, selvom suppen og laksen lå lidt tungt. Der var for meget mad, og jeg fik det dårligt, fordi jeg følte mig så fyldt, men det smagte rigtigt godt.

Efter overnatning i senge fra Hästens stod den på stor morgenbuffet, og der var en masse at vælge imellem. Smoothie var jeg lidt skuffet over, virkede bare som om det kun var bitter yoghurt. Der var endda hjemmelavet Nutella, som klart kan anbefales. Det var ellers meningen, vi ville have været en tur i vandet inden morgenmaden, men vi havde egentlig fået nok, og så skulle man klædes på igen og gøres klar, og så lang tid havde vi ikke.

Havnen ved Vejle Fjord tæt ved Comwell Kellers Park.Comwell Kellers Park i Brejning.

For at få plads til den store frokostbuffet, gik vi en tur ned til Vejle Fjord, der kan ses fra hotellet. Vi var virkelig heldige med vejret, så vi sad her indtil omkring kl. 12, hvor vi traskede tilbage til hotellet. Der var 3 varme retter at vælge imellem, en masse slags ost og pålæg og 5 kager. Så igen blev man godt fyldt.

Så er det bevist, Anders er i Kolding.Kolding Hus, fint på toppen.

Vi blev derefter hentet af mine forældre og kørt til Kolding. Det er første gange i de 7 1/2 år Anders og jeg har kendt hinanden, at han har været dernede, men der er jo også et stykke, og helt billigt er det ikke at rejse med tog, derned.

Kolding Hus, tårnet.Et par tossede ænder ved Slotsøen.

Efter lidt kaffe og mere kage, puha, vandrede Anders og jeg lidt rundt i Kolding by, så han kunne se lidt af hvor jeg er født og opvokset. Der blev også tid til at se Kolding Hus (dog kun udefra, det lukkede snart) og gå en tur rundt om Slotsøen.

Et sidste af Kolding Hus.En andrik mere.

Vi kom lige hjem til aftensmad, der stod på lam fra Marsken ved Ribe, hvor mine forældre dagen inden havde været oppe at hente. Det var så dejligt mørt og smagte dejligt, og det røg ned i en hvis fart, og der var ellers rigeligt. Desserten stod på citronfromage, som er en dejlig dessert, hvis det er lavet ordentligt, som den gerne er hjemme hos os :) Så vi gik igen ikke sultne fra bordet. Vi sov på mit gamle værelse på min lidt dårlige sovesofa, men det gik. Dagen efter, tidligt om morgenen, tog Anders op for at besøge sine forælde og sin bror.