Barcelona på én dag!

Som de fleste nok kan gætte betød det ømme fødder. Efter togturen fra Sitges lørdag morgen, ankom jeg til Barcelona og gik straks op til mit hotel, der ikke lå så langt væk. Klokken var ca. 9.30, og jeg regnede kun med at kunne få opbevaret min kuffert, da check-ind først var kl. 14, men værelset var allerede klar. Men det var også uden for højsæsonen. Værelset virkede bedre end det i Sitges, og så var det endda også billigere. Der var endda 3 sodavand og 2 vand i minibaren, som fulgte gratis med. Desværre var der ikke nogen oplukker, så jeg måtte nøjes med vandene, men det var også fint nok.

Meget kort tid efter check-ind var jeg på farten igen, for jeg skulle nå at se en masse på kort tid. Og det var nødvendigt med et godt kort over byen. Der var ca. 2,5 km til den første seværdighed, jeg ville se, Casa Mila eller La pedrera. Men da jeg så køen, gik jeg videre til næste seværdighed i håb om at der ved siestatid måske var mindre kø. Jeg havde tydet kortet lidt forkert, og det var ikke nemt når selve seværdigheden var markeret forkert. Så jeg gik den samme vej frem og tilbage for til sidst at finde ud af, at Casa Battló lå på den ortogonale vej, altså den tilstødende vej. Her var der også en del kø, men dog ikke nær så lang. Men der var ikke andet for end at stille sig i kø, for ellers var der ikke så meget at se, hvis man ikke så det indefra eller kom op på taget.

Casa Batlló ude fra.Casa Batlló på taget.

Efter ca. 20 minutter i kø kunne jeg endelig komme ind. Man fik et lydbånd, så man kunne høre historien om de forskellige steder i huset. Jeg hørte dog ikke så meget af det, da jeg havde en stram tidsplan. Det jeg havde glædet mig mest til, var at komme op på taget, og det var helt klart ventetiden værd.

Mere fra taget af Casa Batlló.Casa Mila eller La Pedrera.

Jeg gik derefter tilbage til La Pedrera men tog en sandwich med, som jeg havde masser af tid til at fortære, mens jeg stod i kø i ca. 40 minutter. Der var rigtigt mange mennesker, så det var svært at tage billeder uden at folk stod i vejen hele tiden. Jeg troede først, man slet ikke måtte tage billeder, men det var kun, hvis det var til officiel brug.

Casa Mila ude fra, men zoomet til toppen af huset.Så er jeg oppe på taget af Casa Mila.

Jeg havde slet ikke regnet med der var så mange skulpturer eller skorsten eller hvad de nu skulle forestille. Så der var rigeligt at fotografere. Inde i huset så man lejligheden, som den var indrettet dengang, men det var nu taget igen, der var det sjoveste.

Lidt mere fra taget.Zoomet godt ind på en af tingesterne på taget.

Som det næste tog jeg metroen til nærheden af Park Güell designet af Antonio Gaudi, som har designet en del i byen. Jeg tog metroen, da jeg efterhånden havde fået ondt i fødderne, faktisk havde jeg allerede ondt i den ene, dagen før. Men jeg måtte dog stadig gå et stykke, hvilket viste sig at være ret stejt.  Jeg havde ellers regnet med at kunne sidde lidt ned, men jeg hverken havde tid eller en fri plads at sidde ned.

Indgangen til Park Güell.En salamandergut ved indgangen til Park Güell.

Ved indgangen stod en mand klædt ud som en salamander, som den inde i parken. Jeg fandt bagefter ud af hvorfor han ikke ville have taget billede alene; man skulle betale, men her er han sammen med 2 turister.

Det blæser en del ved keramikslangen.Keramikslangen lidt tættere på, men den var stort set dækket af mennesker.

Der var simpelthen så mange turister, at det nærmest var umuligt at gå op af trappen, så jeg gik udenom, senere fandt jeg ud af, at det var ved trappen den berømte salamander var, hvor folk tog billeder af hinanden sammen med den. Det blæste en del, så jeg fik også en del sand i øjnene, og det var lidt sværere at få taget nogle ordentlige billeder.

Salamanderen i Park Güell.Sagrada Familia - den prægtige kirke i Barcelona.

Sidste stop i parken var salamanderen, og den var som jeg nævnte før, meget overrandt, det var umuligt at få et billede med kun den, der var altså en flokfuld mennesker, der hang op af den og på den, en efter en. Herefter tog jeg metroen og traskede resten af vejen til Sagrada Familia, en rigtig prægtig kirke. Desværre var det allerede ved at blive lidt sent, og jeg skulle stadig ned til havnen, så jeg gik ikke ind. De er i gang med at bygge på den, men det har de vist været i lang tid.

Miró skulptur ved havnen i Barcelona.Miró skulptur i Parc Joan Miró.

Sidste stop den dag var havnen, hvor jeg stødte på en af Mirós skulpturer. Jeg fik også set lidt af markedet, men skyndte mig tilbage til hotellet, da jeg opdagede, at den sidste metro, som jeg skulle med, kørte kl. 20. Jeg fik købt noget take-away, kinesisk, og blev et kort øjeblik lidt væk, men det var også ved at blive mørkt. Tilbage på hotellet fyldte jeg badekarret, og snakkede lidt med Anders imens. Jeg havde skruet helt op for det varme og for trykket, for jeg regnede med det gik lige så langsomt, som på det forrige hotel. Men det gjorde det ikke, og det var nær endt i oversvømmelse. Jeg fik ikke spist så meget, og jeg var næsten ved at falde i søvn i badet, så jeg skyndte mig i seng.

Dagen efter skulle jeg med flyet kl. 12.10, så der var lige tid til et kort smut til parken Parc Joan Miró, inden jeg gik til togstationen. Boarding var til tiden, men vi måtte på landingsbanen vente på at 3-4 fly lettede før os. Da vi endelig kom i luften, måtte vi vente længere før, skiltet med sikkerhedsbæltet blev slukket, da piloten ville undgå turbulens og flyve udenom. Ved landing i København måtte vi vente på, at flyet i den gate, vi skulle ind i, blev flyttet, sikke noget. Alt i alt var det en vellykket tur både med kursus men også med sightseeing :)