Siena – en fantastisk domkirke

I dag skulle vi på udflugt til Siena en lille by lidt over 1 times kørsel med bus fra Firenze. Vi kom først med bussen lidt over 10, og var så fremme kl. 11.30 ca. Planen var senest at tage med bussen lidt i 6, men måske tidligere. Det er en hyggelig lille by og samlingspunktet er Piazza del Campo, pladsem ved tårnet Il Campo i byen.

Il Campo ved Piazza del Campo.Tårnet ved Il Campo set nedefra.

Der var selvfølgelig kø for at komme ind, men det var da overkommeligt, tog vist ikke mere end 30-40 minutter. Men det tager selvfølgelig længere, hvis folk ikke overholder de max 15 minutter man må være i toppen af tårnet.

Piazza del Campo, pladsen set oppe fra tårnet.Her er jeg oppe i tårnet, næsten helt oppe.

Her er vi så næsten helt oppe i tårnet, og man får en rigtig fin udsigt over byen. Både af pladsen men også af domkirken, som kan ses billede nr. 2 ovenover. Man kunne komme helt op til klokken, men udsigten var nu lige så fin, lidt længere nede.

Le “Facciatone” - en tilbygning til domkirken, der aldrig blev færdig.Domkirken eller Katedralen - Duomo eller La Chatédrale.

Nede på jorden igen gik vi videre. Her kom vi forbi domkirken og Le Facciatone (som skulle have været en tilbygning til domkirken, men det blev aldrig færdig). Man kan komme op i Le Facciatone, som vi kom senere på dagen, desværre i let regnvejr.

Her står jeg foran indgangen til Krypten, der er en nyere opdaget del af domkirken.Indeni dåbskirken - Le Baptistére.

For 10 € per person kan man komme ind i 6 attraktioner, herunder domkirken, krypten og et olympia-museum. Vi startede med dåbskirken, og koncentrede os om kirken. Den sidste bygning, man kunne komme ind i, lå lidt længere væk, og så meget tid havde vi alligevel ikke.

Lidt loft inde fra dåbskirken.Inden i selve kirken.

Dåbskirken var nu ikke så stor men igen meget detaljeret indeni; som det kan ses på det første billede ovenfor. Krypten, hvis malerier blev opdaget i starten af 2000, måtte man selvfølgelig ikke tage billeder af. Men det er nu meget sjovt at tænke på, at det ved ren tilfælde blev opdaget, da det var helt sodet til.

Glasmaleri i domkirken i Siena.Noget af loftet henne ved alteret i domkirken.

Så er vi inde i domkirken, som virkelig er spektakulær, og det hjælper også på oplevelsen, at det tordner og styrtregner udenfor. Her måtte man til gengæld tage billeder men uden blitz, og jeg kan gang på gang blive forfærdet over, at der altid er en god håndfuld turister, der ikke kan respektere det. Det er jo lidt egoistisk, for der er andre, der også gerne vil se det, år frem. Desuden får man nok ikke altid gode billeder ud af det.

Vi nåede også at se museet og en kort tur op i tårnet, Le Facciatone, selvom det regnede og tordnede lidt. Vi gik dog ikke helt op i det smalle lille tårn, da det allerede var fyldt med en familie på 4-5 stykker. Godt vi havde paraply med, for det var en våd affære tilbage til bussen, som vi lige nåede, før planlagt. Om aftenen var vi inde på en fin restaurant med 5 retter. Det smagte fint, men lidt for meget med oliven for min smag. Favoritten for mig var en pasta lavet af blæksprutteblæk serveret på spinatpuré og med dejlige stykker blæksprutte og lidt tomat – mums, men portionen var for lille :)